سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کــــِـــــــــــــــلاسِ اَدبـــــــــــــــ ـــــ ـــ ـــ ــ ـ
 
قالب وبلاگ

 

اصطلاح از سر تازیانه بخشیدن داستانی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیستتبسم

در زمان غزنویان، دوره ای که شاعری شغلی پردرآمد بود. روزی که سلطان محمود ،پادشاه خوش گذران و بی کفابت غزنوی آشفته بود و وضع دربار بسیار بهم ریخته ، گفته شد که هرکس شعری برای بهتر شدن حال شاه بسراید پاداش خوبی میگیرد.

در آن زمان فرخی سیستانی فردی معمول و با زندگی متوسط بود که با شنیدن این خبر شانس خود را امتحان کرده و به دربار رفت بعد از اینکه وزیران از طبع شاعری خوب او آگاه شدند او را به  نزد شاه بردند وآنجا بودکه فرخی نیز از تمام طبع خود استفاده کرده و شعری گفت  آنچنان که حال شاه دگرگون شد و از روی شعف و شادی  دهان او را از سکه ها پر کرده و با او شراب ها نوشید و به او وعده داد تا از اسب های دربار برای خود چندی را بردارد فرخی در آن عالم بی هوشی در اصطبل را بسته و خواستار تمامی اسب ها شد و آنگاه سلطان محمود از روی بی نیازی سر تازیانه را به منظور  بخشیدن به اشاره ای تکان  داد و از آنجا بود که اصلاح از سر تازیانه بخشیدن رواج پیدا کرد.

 

از سر تازبانه بخشیدن

 

یکشنبه  1392/12/4

 


[ سه شنبه 92/12/6 ] [ 1:2 صبح ] [ دانشجوی ادیب ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

اینجا دفتر یه دانشجویی ادیبِ که به رسم تکنولوژی مدرن جای خودش رو به چرک نویس های دیروز داده ... حالا برگه های کاهی دیروزمن شده صفحه بازِ رو به شما و قلمم صفحه کیبورد... به امید اینکه به رسم نو شدن نو بنویسیم...
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 18394